Nuffnang Ads

Friday, November 21, 2014

10 loop bow

Asalnya aku amik tutorial kat sini, 6 loop hair bow:
http://www.theribbonretreat.com/Catalog/how-to-make-a-six-loop-hair-bow.aspx

Tapi aku ejas jadik 10 loops & pakai satiny plastic ribbon lebar 3cm nih sebab aku nak dia glossy & boleh buat curl. Ribbons nih nak guna untuk hias hadiah cabutan bertuah dinner malam nih.

Ribbons kaler coral & pink. Asalnya nak buat 2 layer, tapi tak sesuai pulak.

Rujuk tutorial kat http://www.theribbonretreat.com/Catalog/how-to-make-a-six-loop-hair-bow.aspx
Tapi aku extend sampai kiraan 11 & 5 inci gap. 

Ikut macam tutorial tu & kemaskan, benang jangan potong dulu. 

Buat satu loop kecik... 

... & letak kat bahagian depan, aku tetapkan guna benang tadi. 

Untuk jurai2, potong ribbon 11 inci & lipat 2. 

Tetapkan kat bahagian belakang 10 loop tadi. Untuk lebih kuat, sebab ribbon plastik nih senang kotak kan, aku stapler semua layer. 

Ribbon jurai tadi strip kepada 2 atau 3, yang strip tengah2 tu boleh guna untuk ikat kepada hadiah. 

& lurut dengan sisi gunting sampai jadi curl gini. Ribbon jenis nih senang nak buat curl. 

Finished product. Dengan modal RM4 untuk 2 ribbon (RM2 untuk 1 ribbon), boleh dapat sehingga 12 ribbons. Murah kan? 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...