Nuffnang Ads

Saturday, July 4, 2015

Epidural

Kesiannya, jadi mangsa doktor pelatih pulak.

Pengalaman aku masa kat HUKM, wad bersalin biasa, beranak pun kat labour room biasa, foc sebab kakitangan kerajaan. Masa dah rasa sakit contraction tu, aku ditanya sama ada nak epidural. Of course nak, aku tau aku nih jenis tak tahan sakit. Ada sorang nurse senior tu kerek betul, kasar jek bahasa.

Dorang offer epidural sebab aku akan kena induce. Kalo dah contraction pon sakit, mau meraung aku kalo kena induce nanti.

Dua jam menahan sakit contraction tu, baru doktor epidural datang, mesra & informatif. Nurse kerek tadi pun bertukar karektor jadi prihatin, nampak sangat keje x ikhlas.

So lepas briefing & aku sign borang, prosedur dimulakan. Doktor bagi aku peluk bantal & bongkokkan badan. Mula2 dorang bagi bius dulu, kendian baru jarum epidural dimasukkan, rasa jarum halus & pendek, tak sakit sangat pun. Padahal jarum tu beso panjang kan. Kemudian rasa kebas menjalar satu badan, rasa sakit contraction pun makin hilang, rasa macam gatal2 kat muka sana sini situ, betul macam briefing tadi.

Tapi doktor bagitahu, bila dah bukaan 10cm akan rasa sakit juga sebab itu tugas saraf yang lain. Ya Allah, sakit sungguh, tapi memikirkan nak keluarkan anak, aku tabahkan diri jugak.

Aku fikir, bagus juga epidural macam ni, takde la kebas sepanjang masa. Bila nak push tu, rasa contraction, jadi kita boleh kawal. Alhamdulillah sakit sekejap jek.

Bila dah selesai, Mysarah pon dah bersih dibedung dalam katil baby sebelah katil aku tu, doktor muda mulakan operasi menjahit koyak bersalin tadi. Doktor kata sebab ada lagi kesan bius epidural, jadi takyah bius tambahan, gitu la. Tapi sakit jugak, hidup2 kena jahit dengan separa bius tu. Tapi ok la boleh handle.

Aku kesian dengan akak nih, yang dalam cerita bawah nih. Epidural tak sakit langsung, masa kena jahit pun tak teruk sakit dia. Semoga kesihatannya dikembalikan semula olehNya & keluarganya tabah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...