Nuffnang Ads

Tuesday, October 13, 2015

Pakcik tua di tengah kota

Aku ada cerita, berlaku semalam, lebih kurang berkait jugak la.

Semalam aku lunch dengan Nova Leeza & husband dia, makan nasi ayam Mass. Tengah makan tu, nak dekat2 abis la, ada sorang pakcik nih mundar mandir. Pakaian kemeja biru, ada lanyard lusuh pengikat segugus kunci kat leher. Aku fikir macam pakcik nih nak makan ke, dah abis makan ke, macam keje sini ke?

Kat atas meja aku letak bekas air 1.5L warna pink. Pakcik tu memang macam nak tarik eye contact kitorang, bila aku ter-eye contact tu dia patah balik & tanya aku bekas air tu beli kat mana dalam lorat Nogori. Kitorang cakap la beli kat mana2 kedai plastik, mulanya cakap Aeon tapi dia macam tak faham.

Sebab dia dah pegang bekas air aku tu, macam berminat sungguh la, aku pon bagi jek kat pakcik tu. Tros pakcik tu tanya nak jual berapa, dia takde duit sebab duit pencen tentera masuk 20hb. Aku bagi jek sebab aku nih memang suka beli bekas air. Pakcik tu pon duduk dengan kitorang. Masa nih baru aku tau dia sebenarnya nak sembang, bekas air tu intro jek, aky rasa la.

Aku & Leeza sembang la dengan dia, Leeza la yg banyak sembang tanya pakcik tu macam2. Pakcik tu kata dia keje tolong2 kat kedai makan situ, potong lada katanya, dapat upah makan, pencen tahun 80an, rumah dia area situ & anak2 dok asing. Pakcik tu nampak kurang terurus la tapi tak ketara, nampak sunyi kot.

Masa pon nak dekat 2pm, aku pulak dah tak boleh nak habiskan makanan sebab akhir2 dah mula balik jaga makan. Jadik kitorang gerak la balik ofis, baik hati Leeza sedekahkan pakcik tu duit, senang jek pakcik tu terima. Mungkin pakcik tu susah.

Masa bayo makan tu, pakcik tu menyinggah meja orang lain & tunjuk bekal air aku bagi kat dia tu, sambil kira duit Leeza sedekahkan tadi. Lepas tu kitorang singgah beli pisang, nampak pakcik tu jalan menyinggah meja2 lain, tapi tak nampak dah bekal air, haha. Takpe la, dia simpan dulu kot.

Pakcik tu veteran, rekrut tahun 60an katanya. Keje hukum rekrut2 yang buat kesalahan. Sekarang dia dok sensorang, kitorang pon tatau kisah lanjut pakcik tu kan, tapi kesian jugak tengok orang tua keje bantu2 kedai dengan upah makan. Tatau la. Agaknya kalo bapak aku dok jenjalan, sembang dengan random people agak2 orang fikir bende sama ke?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...